Blog, Tips Penjagaan Kereta
Anda sedang memandu di Lebuhraya Persekutuan, dengan harapan dapat keluar dari kesesakan lalu lintas tidak lama lagi, dan tiba-tiba, kereta anda mati ketika memandu.

Mimpi buruk? Ya. Berbahaya? Sudah pasti.

Kami tidak mahu anda menjadi tajuk utama surat khabar esok. Hari ini kami kongsikan 3 sebab utama kereta tiba-tiba mati ketika memandu, beserta dengan langkah-langkah yang perlu anda lakukan apabila ianya terjadi kepada anda.

Sebab 1 : Bateri Kereta Mati / Kong


Bateri kereta rosak / mati / kong adalah salah satu sebab yang paling biasa berlaku di jalanraya.

Apabila bateri tidak melakukan tugasnya, alternator bekerja lebih keras untuk memastikan elektronik anda (termasuk sistem enjin anda) berjalan. Alternator yang terlalu banyak bekerja dalam satu tempoh yang panjang menyebabkan lebih banyak tekanan pada enjin kereta dan sebelum anda perasan, tiba-tiba kereta anda mati.

Bateri kereta yang baik biasanya mampu bertahan antara 1.5 hingga 2 tahun, lebih lama untuk bateri yang lebih berkualiti tinggi. Jadi perkara pertama yang perlu anda kenalpasti adalah, bilakah kali terakhir anda tukar bateri kereta? Sesetengah bengkel ada melakukan catatan bateri anda dipasang di atas bateri tersebut. Maka anda hanya perlu buka hood kereta dan semak sekiranya tarikh tersebut ada di tulis di atas bateri anda.

Car Battery Price Malaysia 2020

Sebab 2 : Alternator Rosak

Alternator rosak

Anda tahu apa fungsi alternator kereta? Apabila enjin anda berjalan, alternator mengecas bateri dan membekalkan kuasa elektrik tambahan untuk sistem elektronik kenderaan.

Kebiasaannya, orang akan keliru dengan hanya menukar bateri kereta, masalah kereta mati anda sudah dapat diselesaikan. Namun hakikatnya, bateri baru anda akan mati setelah beberapa minit digunakan oleh kerana alternator tidak berfungsi mengecas semula tenaga yang telah digunakan.

Salah satu tanda yang mampu anda kenalpasti adalah apabila lampu bateri pada dashboard kereta anda hidup.

Sebab 3 : Fuel Pump Rosak

Fuel Pump
Fuel pump berfungsi untuk mengepam minyak ke enjin. Apabila ianya gagal, kereta memang tidak akan dapat dihidupkan.

Sekiranya anda seorang yang peka, anda akan mampu mendengar bunyi fuel pump kereta anda berfungsi apabila anda memusing kunci kereta, sebelum menghidupkan enjin. Akan ada sedikit bunyi dengung selama beberapa saat. Itulah sebenarnya bunyi fuel pump kereta anda mengepam minyak ke bahagian enjin kereta untuk tujuan menghidupkan enjin.

Kerosakan begini, penyelesaian yang ada hanyalah untuk menggantikan fuel pump anda dengan yang baru. Tunda ke bengkel berdekatan dengan tempat anda. Anda boleh menggunakan khidmat syarikat insurans anda untuk ini. Servis tundaan adalah PERCUMA sekiranya anda menggunakan ‘first-party’ insurance.


Servis Hantar Pasang bateri kereta CARPUT
Bateri, alternator dan pam bahan api bukanlah satu-satunya penyebab apabila kereta anda mati semasa memandu. Kami telah menemui banyak kes yang disebabkan oleh pelbagai lagi sebab sebab yang lain.

Seperti biasa, anda sentiasa boleh menghubungi kami untuk kami berikan anda bantuan diagnosis percuma melalui telefon.

Muat turun aplikasi CARPUT hari ini !
0

Blog, Tips Bateri Kereta
Persoalan utama yang biasa bermain difikiran apabila bateri kereta mati, nak ganti bateri kereta basah atau kering? Betul?

Untuk anda yang sedang mencari jawapan kepada persoalan ini, kami kongsikan informasi untuk anda membuat pilihan yang terbaik bagi kereta anda. Bateri kering dan bateri basah masing-masing mempunyai kebaikannya yang tersendiri. Tapi sebelum kami bermula, kami kongsikan sedikit apa itu bateri basah dan bateri kering.

Apa Itu Bateri Basah?

Bateri basah adalah jenis bateri kereta yang memerlukan penyelenggaraan berkala, iaitu penambahan air suling (distilled water) ke dalam bateri. Air bateri perlu sentiasa dipastikan berada di tahap yang ditetapkan bagi mengelakkan ianya rosak. Kekerapan penambahan air suling bergantung pada cuaca dan penggunaan, di antara 4-6 minggu sekali.

Bateri kereta basah

Apa Itu Bateri Kering?

Bateri keringa atau juga dikenali sebagai bateri ‘Maintenance Free’ (MF) adalah sejenis bateri kereta yang tidak memerlukan sebarang penyelenggaraan. Anda hanya perlu memastikan sambungan terminal disambung dengan baik, dan bateri tersebut boleh digunakan sehingga tamat hayatnya.

Bateri Kering Century Roadmaster

Anda dah tahu apa itu bateri kereta basah dan kering? Kini kami kongsikan kelebihan dan kekurangan bateri masing masing.

Kelebihan Bateri Basah

1. Mempunyai jangka hayat yang lebih panjang (sekiranya diselenggara dengan baik)
2. Harga jualan yang lebih murah

Kekurangan Bateri Basah

1. Memerlukan penyelenggaraan berkala (4-6 minggu sekali)
2. Bateri lebih berat

Kelebihan Bateri Kering

1. Tidak memerlukan sebarang penyelenggaraan
2. Berat bateri lebih ringan

Kekurangan Bateri Basah

1. Harga yang lebih mahal (mahal RM30-40)
2. Jangka hayat (1-1.5 tahun)


Bateri Kereta Basah Atau Kering Sesuai Untuk Anda?

Sepertimana yang kami beritahu di awal artikel, hal ini bergantung kepada setiap pengguna. Bateri kereta basah sesuai untuk mereka yang cakna tentang keadaan kereta, dan sanggup meluangkan sedikit masa untuk menambah air suling ke bateri setiap 4-6 minggu sekali. Perlu diingat, sekiranya air bateri jatuh di bawah paras minima, bateri boleh rosak dan memerlukan penggantian bateri baru. Juga sesuai untuk mereka yang ingin berjimat.

Namun, sekiranya anda merupakan seorang yang pelupa, seorang yang sibuk dan tidak mempunyai masa untuk memikirkan perkara-perkara yang remeh terutama sekali penjagaan kereta, maka bateri kering adalah bateri yang paling sesuai untuk anda.

Car Battery Price Malaysia 2020

Dengan hanya menambah RM30-40 berbanding bateri basah, anda tidak perlu lagi memikirkan langsung perihal bateri kereta. Dan sekiranya anda bahagikan lebihan harga yang perlu anda bayar dengan jangka hayat bateri, anda hanya membayar lebih RM1.66/bulan (RM30/18 bulan) berbanding bateri basah yang memerlukan penambahan air suling berkala.



Anda ingin dapatkan bateri kering untuk kereta anda? Dapatkan bateri kereta kering dihantar terus ke tempat anda dalam 45 minit dengan CARPUT. CARPUT menyediakan servis penghantaran dan pemasangan bateri kereta PERCUMA. Cuma bayar harga bateri je.

Hubungi kami sekarang!

Car Battery & Bateri Kereta Malaysia
0

News, Tips Bateri Kereta

Berita baik buat korang yang berpeluh-peluh bimbang pasal kereta rosak! CARPUT kan ada…

carput, car breakdown app
Apa tu CARPUT? CARPUT ialah satu aplikasi yang dicipta khas untuk memberi perkhidmatan bantuan yang CEPAT dan PROFESIONAL untuk kerosakan kereta. Perkhidmatan yang ditawarkan oleh CARPUT bertujuan untuk membolehkan anda meneruskan perjalanan ke destinasi dengan selamat.

Kerosakan kereta yang tak diduga memang satu keadaan yang tersangat stress. Nak call member semua jauh lah, sibuk lah. Habis nak Grab pula risau kalau kereta tinggal lama kat sini. Malang memang tidak berbau.


Sesiapa pun tidak dapat gerenti kereta dapat start 100% setiap kali tapi apa yang boleh kita buat adalah sediakan payung sebelum hujan. Meh, kita tengok apa servis-servis yang ditawarkan oleh CARPUT ni.


1. Hantar dan pasang bateri kereta


2. Penundaan Kereta (Towing)


3. Bantuan Tayar Pancit


4. Servis Jumpstart


5. Penghantaran petrol kecemasan

Hantar Petrol

Pasti anda tertanya-tanya kenapa guna CARPUT?

carput app, track technician
Semua pomen CARPUT dipantau dengan teknologi GPS di mana pelanggan boleh jejak anggaran masa ketibaan pomen. Ciri ini memastikan bantuan kecemasan akan dilakukan secara telus dan cekap.

Kami faham situasi dan perasaan seseorang pemandu ketika terkandas dalam perjalanan. Sebab itu, CARPUT bermisi untuk menyediakan penyelesaian yang mudah, cepat dan lebih dipercayai untuk situasi yang terdesak.


Harga pula macam mana? Hah! Yang ni penting sebab semua nak tahu

CARPUT menawarkan harga yang patut dan telus. Sebelum mengesahkan pesanan anda, harga tetap akan tertera dalam aplikasi CARPUT tanpa caj-caj tersembunyi. Pelanggan hanya perlu bayar apa yang telah dipersetujui.

Kami bukan nak syok sendiri. Tapi senyuman in tak akan tipu.

Rating 4.9 bintang dekat Facebook membuktikan tahap khidmat pelanggan kami bertaraf tinggi. car battery delivery, carput. customercar battery delivery, carput. customercar battery delivery, carput. customercar battery delivery, carput. customercarput, customercar battery delivery, carput. customer

Apa tunggu lagi. Jangan pula kelam-kabut cari orang tolong masa tengah kecemasan nanti.

Laman web rasmi | Facebook | Google Play | Apple Store
0

News

Bateri kereta tak boleh hidup? CARPUT sedia membantu!

CARPUT ialah satu aplikasi yang dicipta khas untuk memberi perkhidmatan bantuan yang cepat dan profesional untuk kerosakan kereta termasuk masalah bateri kereta.

Kenapa Nak Guna CARPUT?
1. Bateri kereta yang berkualiti tinggi
2. Hantar dan pasang PERCUMA dalam masa 30 minit
3. Harga akan dipaparkan sebelum confirm order. Tak perlu takut kena ketuk!


Talian Tol Bebas: 1800-1800-10


Muat turn aplikasi CARPUT: bit.ly/2emmgAC

carput, car breakdown app


Tak payah nak cari kedai bateri kereta!

Kami boleh hantar ke kawasan sekitar Georgetown dan Seberang Perai termasuk Balik Pulau, Bayan Lepas, Jelutong, Gelugor, Air Itam, Batu Ferringhi, Tanjung Bungah, Butterworth, Bukit Mertajam, Perai dan banyak lagi.

Pomen CARPUT yang profesional dan berpengalaman luas akan hantar dan tukar bateri kereta baru di lokasi anda.

CARPUT telah membantu lebih daripada 15,000 kereta di KL, Penang dan JB.

tukar bateri kereta


Bateri Kereta Amaron – Bateri Kereta Yang Paling Tahan Lama!

amaron battery malaysia

Harga dari RM220

Perodua Myvi, Alza, Honda City – RM220

Proton Saga, Toyota Vios – RM230

Nak tahu harga bateri kereta anda?

> Muat turun aplikasi CARPUT untuk harga tetap: bit.ly/2emmgAC







Perlukan bantuan untuk bateri kereta anda di Penang?

Bayar untuk bateri kereta sahaja! Kami hantar dan pasang di lokasi PERCUMA! Call 1800-1800-10 sekarang atau buat pesanan dalam aplikasi CARPUT. Klik sini untuk muat turun aplikasi CARPUT: bit.ly/2emmgAC

0

Blog, Tips Bateri Kereta

Tidak dapat hidupkan kereta anda?

Pomen CARPUT boleh hantar dan pasang bateri kereta baru di lokasi anda.

* Harga Yang Berpatutan!

* Bateri Yang Berkualiti Tinggi!

* Hantar & Pasang PERCUMA!

Talian Bebas Tol: 1800-1800-10

7:00 pagi – 11:00 malam 365 hari/ setahun

Pelanggan & Pomen CARPUT

9 daripada 10 pelanggan yang berpuas hati mengesyorkan perkhidmatan bateri kereta kami:

tukar bateri kereta

car battery delivery, carput. customercar battery delivery, carput. customer















Mekanik CARPUT yang profesional dan berpengalaman luas:

mekanik CARPUTmekanik CARPUT










Produk Bateri Kereta Kami

Kochi – Harga bermula dari RM180

12 bulan waranti

amaron battery malaysia

Amaron – Harga bermula dari RM220

18 bulan waranti

bateri kereta varta

Varta untuk kereta continental

12 bulan waranti

Kawasan Liputan

Kuala Lumpur

Selangor

Seremban

Penang

Melaka

Johor Bahru

Perlukan perkhidmatan bateri kereta kami?

Hanya bayar untuk bateri kereta. Hantar dan pasang percuma.

Call 1800-1800-10 sekarang

atau

bust pesanan dalam aplikasi CARPUT.

Klik sini untuk muat turun: bit.ly/2emmgAC


CARPUT ialah satu aplikasi yang dicipta khas untuk memberi perkhidmatan bantuan yang cepat untuk kerosakan kereta termasuk masalah bateri kereta.

carput, car breakdown app
0