Blog, Tips Bateri Kereta
Tengah-tengah khusyuk memandu, tiba-tiba simbol bateri di dashboard kereta menyala. Benda pertama yang majoriti akan terfikir,
Bateri Kereta Nak Kong Dah Ke?
Betul? Jangan risau, kami juga pernah suatu ketika dahulu berada di tempat anda.

Meskipun simbol dashboard itu menunjukkan simbol bateri kereta, ketahuilah simbol tersebut bukan menandakan bahawa bateri anda kong. Salah! Simbol bateri tersebut merupakan terdapat masalah dengan sistem pengecasan bateri kereta anda!

Apa Itu Sistem Pengecasan Bateri Kereta?

Sistem pengecasan bateri kereta melibatkan beberapa komponen seperti :

– terminal bateri
– kabel bateri
– alternator
– alternator belt
– voltage regulator*

Sistem Pengecasan Bateri KeretaIa mungkin berpunca daripada salah satu komponen yang dinyatakan di atas. Dan masalah sebegini tidak boleh diselesaikan secara on-site. Anda perlu bawa kereta ke bengkel / pusat servis berdekatan untuk kerja baik pulih.

Apa Perlu Buat Sekiranya Lampu Bateri Menyala?

Sekiranya anda mengalami masalah begini, ini yang perlu anda lakukan :
  1. Matikan segala komponen elektronik kereta (radio, aircond, kipas)
  2. Cari bengkel / pusat servis berdekatan dan terus ke sana (~5KM)
  3. Sekiranya tiada bengkel berdekatan, pandu di lorong yang selamat dan berhenti sekiranya boleh
  4. Dapatkan khidmat tundaan daripada pihak insurans / CARPUT

Untuk sebuah kereta yang berfungsi dengan normal, bateri kereta hanya digunakan untuk menghidupkan enjin sahaja, apabila enjin telah hidup, alternator akan berfungsi dan menyalurkan elektrik kepada seluruh komponen kereta, termasuk mengecas semula bateri kereta.

Namun apabila alternator rosak dan gagal berfungsi, aliran elektrik kenderaan bergantung sepenuhnya kepada kuasa bateri kereta, yang mana ia tidak akan mampu bertahan lama. Jadi apabila kereta anda tiba-tiba bila kereta sedang dipandu, dan anda nampak simbol bateri kereta menyala sebelum kereta anda mati, ia menandakan terdapat masalah dengan alternator / sistem pengecasan kereta anda.

Oleh disebabkan itu, anda dinasihatkan untuk terus dapatkan bantuan mekanik dan pastikan jarak pemanduan anda adalah dekat, kerana kereta anda tidak mungkin boleh dipandu jauh.

Berapa bacaan voltmeter untuk alternator yang tidak baik boleh rujuk di sini : https://carput.my/semak-bacaan-voltan-bateri-kereta-yang-baik

0

Blog, Tips Bateri Kereta

Mesti korang rasa pelik bila tiba-tiba kereta korang tak boleh start walhal lampu, alarm, radio semua hidup menyala je. Kan? Kebiasaannya, kebanyakan pemilik kereta akan terus kata,

“Alah ini bukan masalah bateri ni. Semua boleh hidup lagi. Kalau bateri problem, mesti tak menyala dah.”
Kan kan kan?

Haa. Harini kami cerita kenapa korang tak boleh gunakan lampu, alarm mahupun radio korang sebagai indikator keadaan bateri kereta korang. Tak perlu pening-pening pun sebenarnya, sebabnya sangat lah mudah.

Voltan yang dipelukan untuk hidupkan enjin, jauh lebih tinggi berbanding voltan untuk hidupkan lampu, alarm dan radio kereta.

Seperti yang korang maklum, voltan penuh sebiji bateri kereta adalah 12V. Tak kisah lah korang pakai kereta kompak macam Myvi, Viva atau kereta besar macam Vellfire, Ford Ranger ke, voltan bateri tu tetap 12V. Dan untuk hidupkan bateri kereta, memang itu voltan yang diperlukan untuk hidupkan kereta.

Voltan bateri kereta

Sekiranya voltan bateri jatuh di bawah paras <11V, kereta akan mula bermasalah untuk dihidupkan. Boleh rujuk artikel Cara Kenalpasti Voltan Bateri Yang Baik.

Berbanding dengan voltan yang diperlukan untuk lampu, alarm, radio, voltan yang diperlukan adalah amat rendah. Oleh sebab itu, meskipun aksesori kereta masih boleh berfungsi, tidak bermakna bateri kereta anda masih dalam kondisi yang baik.

Namun, sekiranya anda terlupa tutup lampu kereta misalnya, sudah pasti lampu tersebut akan menyebabkan bateri kereta anda habis digunakan. Dan dalam situasi begini, semua aksesori tidak akan mampu dihidupkan.

Tukar Bateri Atau Jumpstart Sahaja?

Andai kata anda berdepan situasi begini, perkara pertama anda boleh lakukan adalah untuk cuba jumpstart kereta dahulu.

Sekiranya kereta boleh hidup dengan jumpstart, bererti ya! Memang sah masalah bateri. Sama ada bateri dah rosak atau voltan bateri rendah.

Biarkan enjin kereta anda hidup untuk pengecasan semula bateri kereta. Lebih baik sekiranya anda pandu kereta. Pengecasan optimum adalah pada RPM 2000 ke atas.  Biarkan enjin hidup selama 45-90 minit (bergantung kepada bacaan voltan bateri).

Setelah pengecasan, cuba matikan enjin dan hidupkan semula. Andai kata kereta masih gagal dihidupkan, besar kemungkinan bateri bermasalah (tidak dapat menyimpan pengecasan dengan baik). Kemungkinan ‘low charging’ juga ada, tetapi anda perlukan multimeter untuk kenalpasti masalah ini.



Anda perlukan bateri kereta untuk kereta anda? Order dengan CARPUT lah, servis kami siap hantar dan pasang ke lokasi anda secara percuma.

Bateri Kereta Mati | Hantar & Pasanga CARPUT
0

Blog, Tips Penjagaan Kereta
Salah satu lampu dashboard tiba-tiba menyala dan anda tak tahu apa maksudnya? Jangan risau. Tak semua orang hafal setiap satu maksud simbol-simbol yang ada di dashboard kereta. Namun, adalah penting untuk anda kenalpasti dan faham erti simbol yang menyala bagi mengenalpasti sama ada ianya masalah kecil atau besar.

Jadi hari ini, kami kongsikan 10 Simbol Utama Lampu Dahsboard Kereta anda.

Untuk pengetahuan anda, applikasi CARPUT mempunyai fungsi di mana anda boleh lihat kesemua 16 simbol lampu dashboard kereta yang ada, berbanding 10 simbol yang ditulis di dalam artikel ini. Muat turun sekarang.

Car dashboard sign

1. Simbol Helikopter



Ini merupakan simbol untuk masalah yang melibatkan enjin kereta anda. Antara kemungkinan masalah yang bakal dihadapi kemungkinan bunyi enjin yang luarbiasa atau kereta tidak bergerak dengan lancar.

Atau ia juga boleh disebabkan masalah sensor kenderaan itu sendiri. 

Sekiranya terjadi, pastikan anda terus hantar untuk pemeriksaan. Lebih baik untuk ditunda bagi mengelakkan sebarang kerosakan yang lebih besar.

2. Simbol Jin Botol Aladin



Ini menandakan masalah minyak enjin.

Terdapat 3 punca simbol ini menyala, sama ada suhu terlalu tinggi, tekanan rendah, mahupun minyak di enjin di paras rendah. Minyak enjin yang kurang boleh menyebabkan masalah suhu tinggi yang seterusnya boleh mengakibatkan masalah enjin.

Sekiranya boleh, tambah minyak enjin secepat mungkin. Pastikan minyak diisi pada paras yang sepatutnya.

3. Steamboat


Nampak macam piring steamboat, tapi simbol ini menandakan brek kereta anda.

Kebiasaannya, ia akan menyala apabila brek tangan anda ditarik.  Namun sekiranya brek tangan telahpun diturunkan tapi simbol masih menyala, lakukan pemeriksaan pada minyak brek. Atau ia mungkin boleh berlaku atas sebab kerosakan sensor itu sendiri.

4. Robot Kenyit Mata



Simbol ini bukan menandakan kondisi bateri kereta semata ya. Jangan silap. Simbol ini menandakan masalah pada sistem pengecasan kenderaan.

Boleh jadi masalah alternator tidak mengecaj dengan berkesan, bateri kereta dah lemah atau masalah pada kabel pengecasan tu sendiri. Apabila alternator tidak berfungsi dengan baik, kereta berjalan bergantung sepenuhnya pada bateri. Dan ini menyebabkan bateri habis dengan begitu cepat, lantas kereta boleh mati ketika memandu.

Salah satu cara nak menguji alternator adalah dengan cara mencabut terminal negatif bateri ketika enjin sedang hidup. Sekiranya enjin mati, alternator kereta anda bermasalah.

Namun sekiranya bateri kereta anda bermasalah, dapatkan bateri kereta anda dengan CARPUT. Kami hantar & pasang ke lokasi anda secara percuma. Cuma bayar harga bateri je. 

Bateri Kereta Mati | Hantar & Pasanga CARPUT

5. Samurai 



Mudah, anda hanya perlu memakai tali pinggang keledar. 

6. Sate Celup



Yang ini bahaya. Ia menunjukkan bahawa enjin kereta anda berada dalam suhu yang tinggi. Suhu yang terlampau tinggi boleh menyebabkan kerosakan besar pada enjin kereta.

Masalah-masalah yang boleh berlaku biasanya melibatkan radiator/kipas radiator. Sekiranya simbol ini menyala, pastikan anda berhentikan kereta di tempat yang selamat, matikan enjin dan buka bonet hadapan kenderaan.

7. Pemandu Mabuk



Simbol ini menandakan ‘traction control’.

Dalam erti kata lain, geseran antara kereta dengan permukaan jalan. Kebiasaannya hidup apabila anda memandu di atas jalan licin. Ia merupakan simbol untuk anda pandu dengan perlahan bagi mengelakkan daripada terbabas. 

8. Cawan Kopi Ekspresso



Simbol ini lebih popular untuk kereta-kereta moden. Ia menandakan yang tayar kereta anda berada pada tekanan yang rendah. 

Turun dan pastikan sendiri keadaan tayar anda. Sekiranya masih selamat untuk memandu, pandu ke stesen minyak berdekatan untuk pengepaman semula. Sekiranya tidak, tukar ke tayar ganti untuk pandu ke stesen minyak berdekatan.

Memandu dengan tayar pancit mampu merosakkan rim kereta.

9. Pam Minyak



Tanpa perlu sebarang penjelasan, pastikan minyak anda sentiasa di paras yang baik.

Memandu dengan minyak berkelip adalah amalan yang amat ditegah dan merbahaya.

10. Aksi Akrobatik



Sekiranya kereta anda menggunakan diesel, simbol ini merujuk pada masalah ‘glow plug’.

Kenderaan Diesel menggunakan pemampapan dan suhu untuk pembakaran. Glow Plug ini berfungsi untuk menaikkan suhu dan sekiranya ia menyala, kemungkinan terdapat masalah padanya atau sistem komputer yang mengawalnya.



Sekiranya anda mempunyai masalah kereta tak boleh nak dihidupkan, CARPUT sedia membantu. Kami boleh bantu anda untuk melakukan diagnosis ke atas masalah anda. Dan sekiranya ianya sejenis masalah yang boleh diselesaikan secara ‘on-site’, kami akan terus hantarkan bantuan ke lokasi anda.
0

Blog, Tips Bateri Kereta
Tiba-tiba kereta taknak start, bila pulas kunci keluar bunyi tak tak tak / tik tik tik? Kereta anda mengalami masalah ini?

Sebagaimana pemilik kereta yang lain, sudah tentu kita ingin tahu punca masalah kereta kita. Andai kata boleh dibaiki sendiri, boleh kita baiki sendiri. Tapi sekiranya tak boleh, paling-paling pun, tidak lah bengkel / pusat servis boleh tipu kita untuk baiki komponen yang masih berfungsi dengan baik. Betul?

Dalam kes ini, ada 2 punca utama kenapa kereta anda berbunti tak tak tak / tik tik tik bila anda cuba start.

1. Bateri Kereta Kong

Berdasarkan pengalaman kami, 9 daripada 10 masalah bila kereta berbunyi tak tak tak / tik tik tik adalah disebabkan bateri kereta kong. Sama ada pemilik kereta terlupa tutup lampu kereta, lama tak start kereta atau bateri memang dah sampai masa untuk diganti.

Sekiranya bateri masih baru (<1 tahun), anda mungkin boleh cuba jumpstart kereta dahulu. Pastikan anda ikuti langkah-langkah jumper bateri kereta yang betul untuk elakkan masalah litar pintas. 

Car Battery hand

Tapi sekiranya bateri kereta anda sudah agak lama (>1.5 tahun), besar kemungkinan bateri anda perlu diganti. Untuk bateri yang dah berusia, bateri berkemungkinan menjadi lemah dan tidak mampu dicaj dengan efisien. Sekalipun anda sudah jumper bateri, 3-5 hari kemudian masalah sama akan berulang.
“Bateri kereta saya masih baru, tapi bila jumper pun tak boleh. Kenapa ya?”
Ada 2 kemungkinan.

i) Bateri Rosak (faulty)

Kebiasaannya, setiap bateri diberikan waranti minima 1 tahun atau 25,000 KM. Sekiranya bateri masih di bawah 1 tahun dan jarak pemanduan anda kurang daripada 25,000 KM, anda boleh tuntut waranti untuk bateri kereta anda. Pergi semula ke bengkel / pusat servis / kedai anda beli bateri kereta tersebut untuk urusan menuntut waranti. Pastikan juga anda masih simpan resit pembelian untuk tuntutan waranti.

Sekiranya anda membeli bateri dari CARPUT, kami akan hantar juruteknik ke rumah anda untuk urusan waranti. Sekiranya bateri memang bermasalah, penggantian ‘1-to-1’ akan dilakukan serta merta tanpa sebarang bayaran. Anda juga tak perlu mengemukakan resit pembelian, segala rekod pembelian disimpan di dalam sistem dan boleh dimuat turun melalui aplikasi CARPUT

Car Battery Price Malaysia 2020

ii) Bateri Terlalu Kong (flat)

Kes seperti ini berlaku apabila anda terlupa tutup lampu atau dah lama tak start kereta sehingga 3-4 minggu. Apabila bateri terlalu flat (0-5%), plat plumbum (lead plate) di dalam bateri mempunyai kemungkinan yang besar untuk rosak. Hal ini menyebabkan bateri rosak lebih awal dari tarikh yang sepatutnya meskipun masih baru. Dalam keadaan ini, anda memerlukan ‘battery tester’ untuk memastikan sama ada bateri kereta anda masih boleh digunakan atau tidak. Battery tester akan memaparkan nilai ‘State Of Health’ (SOH), yang menentukan sama ada bateri masih boleh digunakan atau tidak.

Battery Tester
“Kereta tak start lama pun, bateri boleh kong ke?”
Ya. Bateri kereta masih digunakan untuk sistem penggera kereta (alarm). Untuk bateri yang masih dengan kondisi yang baik, bateri mungkin boleh bertahan 7-10 hari tanpa dihidupkan. Tapi untuk bateri yang dah berusia, 3 hari tak start kereta pun dah boleh menyebabkan bateri kong.

Sekiranya anda memerlukan bateri kereta baru, anda boleh dapatkan bateri baru dengan CARPUT. Kami menyediakan servis penghantaran dan pemasangan bateri ke rumah secara PERCUMA. Anda hanya perlu bayar harga bateri sahaja, yang mana harga dipaparkan termasuk harga trade-in bateri lama anda.

2. Starter Rosak

Masalah yang mungkin terjadi juga disebabkan bunyi tak tak tak / tik tik tik mungkin berpunca daripada starter kereta.

Akan tetapi, masalah ini lebih berkemungkinan terjadi untuk kenderaan yang dah lebih 5 tahun. Untuk kenderaan baru, kemungkinan untuk starter anda rosak adalah sangat tipis.

Untuk starter, adalah lebih rumit untuk anda kenalpasti kerana ia tidak menunjukkan sebarang tanda-tanda kerosakan.
“Lampu, radio saya masih boleh hidup. Kira bateri ok, masalah starter lah kan?”
Tak juga. Voltan yang diperlukan untuk menghidupkan lampu dan radio adalah rendah. Manakala voltan untuk hidupkan kereta adalah tinggi. Jadi sungguhpun anda boleh hidupkan lampu dan radio kereta, tak bermakna bateri anda masih dalam keadaan yang baik. Berkemungkinan ianya masih ada caj untuk hidupkan lampu dan radio, tapi tak cukup untuk hidupkan enjin kereta.

Bateri Kereta Mati | Hantar & Pasanga CARPUT
0

Blog
Pernah tak anda pergi ke bengkel atau pusat servis, kemudian mekanik yang servis kereta anda datang kepada anda dan nyatakan bahawa bateri anda sudah perlu diganti. Sesetengah bengkel yang mungkin mempunyai peralatan yang lebih canggih, mereka akan ‘print‘ dan tunjukkan sekali % bateri kereta anda.

Tapi, tahukah anda bagaimana cara yang dilakukan mekanik tersebut untuk memastikan kondisi bateri anda? Kerana kekeliruan yang sering terjadi adalah bila masalah bateri disalah tafsir akibat keadaan alternator yang tidak baik.

Sekiranya anda ingin mendapatkan kepastian sendiri, bagaimanakah caranya untuk anda memastikan maklumat yang diberikan oleh mekanik berkenaan adalah benar? Ada caranya. Kami akan bantu anda untuk anda lakukan diagnosis anda sendiri. Namun untuk anda mengambil bacaan bateri kereta anda, anda memerlukan sebuah multimeter (voltmeter) atau sekurang-kurangnya sebuah ‘in-car charger‘ yang dilengkapi dengan fungsi ini.


Alatan dah ada? Mari kita teruskan dengan langkah seterusnya! Kami akan bantu anda untuk memastikan beza masalah bateri atau masalah alternator kenderaan anda.

Bacaan Voltan Bateri Kereta : Baik vs Lemah

Apabila anda mengambil bacaan bateri kereta, ada 3 jenis bacaan berbeza yang perlu anda ambil.

1. Volt Ketika Enjin Mati
2. Volt Ketika Enjin Hidup
3. Volt Ketika Enjin Hidup + Bebanan

Kenapa perlu ambil 3 bacaan berbeza?
https://theautovehicle.com/

1. Bacaan Volt Ketika Enjin Mati

Bacaan pertama (Volt Ketika Enjin Mati) adalah untuk mengenalpasti kondisi bateri. Bateri kereta yang normal mempunyai caj 12V. Sekiranya bacaan bateri adalah kurang, ia bermaksud bateri anda dalam keadaan lemah. NAMUN, ini tidak bermaksud bateri anda perlu ditukar. Bateri kereta anda mungkin lemah atas sebab-sebab lain seperti terlupa tutup lampu, alarm hidup sepanjang malam mahupun alternator anda sudahpun tidak berfungsi dengan sempurna.

Masalah bateri akibat terlupa tutup lampu atau alarm hidup itu boleh diselesaikan dengan ‘jumpstart’ kereta anda dan biarkan enjin hidup selama 30-45 minit untuk mengecaj semula bateri kereta anda. Setelah tempoh tersebut, matikan semula enjin dan semak bacaan bateri anda sekali lagi untuk memastikan sama ada bateri tersebut telah dicaj dan berada dalam keadaan yang baik.

Bacaan Positif
Bateri dalam keadaan cemerlang. 

Bacaan Negatif
Bateri dalam keadaan lemah. Semak bacaan kedua untuk mengetahui keadaan alternator.

Car Battery Price Malaysia 2020

2. Volt Ketika Enjin Hidup

Fungsi alternator adalah untuk mengecaj bateri kereta anda. Sekiranya alternator anda gagal mengecaj bateri kereta dengan baik, membeli bateri baru hanya akan membazirkan wang anda. Masalah yang sama akan berulang.

Atas sebab itu, anda akan teruskan dengan mengambil bacaan kedua (Volt Ketika Enjin Hidup). Pastikan bacaan alternator anda di dalam julat (rujuk gambarajah) yang baik. Sekiranya ia berada di paras yang tidak baik, bererti alternator anda bermasalah dan perlu dibaiki. Namun sekiranya bacaan masih baik, anda perlu teruskan dengan bacaan seterusnya.

Bacaan Positif
Dapatkan bacaan dengan bebanan.

Bacaan Negatif
Alternator tidak mengecaj bateri dengan sempurna. Perlu dibaiki.



3. Volt Ketika Enjin Hidup + Bebanan

Apa beza bacaan ketiga (Volt Ketika Enjin Hidup + Bebanan) dengan bacaan sebelum ini? Dalam bacaan ketiga, anda perlu sertakan bebanan dengan menghidupkan Lampu Kereta, Radio dan Penghawa Dingin. Sesetengah mekanik yang kurang pengalaman, sering terlupa untuk mengambil bacaan ketiga ini. Mengambil bacaan tanpa bebanan tidak mencukupi kerana realitinya, kita semua memandu kereta setiap hari dengan kesemua bebanan ini.

Oleh itu adalah wajar untuk anda dapatkan bacaan voltan bateri dengan bebanan. Sekiranya volt jatuh di bawah paras selamat, berkemungkinan besar alternator anda perlu dibawa ke bengkel atau pusat servis untuk dibaiki. Namun sekiranya ia kekal di paras yang selamat, ini bererti alternator anda berfungsi dengan cemerlang.

Bacaan Positif
Alternator dalam keadaan cemerlang. Tiada masalah.

Bacaan Negatif
Alternator tidak mengecaj bateri dengan sempurna. Perlu dibaiki.





Sungghupun begitu, ingin kami jelaskan bahawa rujukan ini hanya boleh dilakukan secara am. Sesetengah kenderaan dengan sistem elektronik yang kompleks dan canggih berkemungkinan mempunyai bacaan yang berbeza dan memerlukan mekanik untuk di diagnosis. Selain alternator, masalah belting juga berpotensi untuk menyebabkan bacaan voltan tidak pada paras yang baik.
0

Blog
Bateri kereta anda mati dan anda sedang mencari jenama bateri kereta terbaik untuk kereta anda? Sudah tentu kita semua sentiasa mahukan yang terbaik, kan?

Namun apa itu definisi terbaik? Tahan lama? Lebih kuasa? Waranti panjang? Tahan lasak?

Hari ini, kami akan kongsikan dengan anda beberapa pengetahuan kami yang boleh anda gunakan untuk membuat pilihan jenama bateri terbaik anda sendiri.

*untuk pengetahuan anda, di Malaysia tiada sebarang kajian yang telah dijalankan oleh mana-mana badan berkecuali bagi menentukan jenama bateri mana yang terbaik. Maka oleh itu, kami hanya kongsikan maklumat yang kami ada beserta contoh untuk anda buat keputusan anda tanpa sebarang prejudis

Cara Pilih Bateri Kereta Terbaik :

1. Kod Bateri Kereta

Setiap kereta menggunakan saiz bateri yang berbeza bergantung kepada keperluan kereta itu sendiri. Adalah penting untuk anda memilih saiz bateri yang betul bagi mengelakkan litar pintas, kurang kuasa dan masalah-masalah lain. Dan saiz bateri ini ditentukan oleh kod bateri itu sendiri. Sebagai contoh, kami ambil kira variasi bateri saiz NS60.

NS60R – ‘right terminal’
NS60RST – ‘right-small terminal’
NS60L – ‘left terminal’
NS60LST – ‘left-small terminal’

Kenapa terdapat beberapa variasi? Ada sesetengah kenderaan dengan terminal positif (terminal merah) di bahagian kanan, ada yang di sebelah kiri. Maka adalah perlu untuk kita memilih bateri dengan kedudukan terminal yang betul. Elakkan daripada meletakkan bateri dalam keadaan songsang, bahaya untuk jangka masa panjang.

Adapter Terminal Bateri

Saiz terminal turut berbeza, ada yang menggunakan terminal kecil, ada yang menggunakan terminal besar. Sekiranya anda telah membeli bateri terminal kecil untuk kereta yang menggunakan terminal besar, usah risau. Anda masih boleh dapatkan ‘adapter’ untuk terminal kecil tersebut. Yang penting, sambungan terminal tersebut tidak longgar. Adalah sangat bahaya sekiranya terminal bateri anda longgar!

Tak tahu kod bateri kereta anda? PM lah kami. Kami boleh bantu jangan risau.

2. Jenis Bateri Kereta

Dah tahu saiz bateri, kini anda perlu pilih jenis bateri kereta anda. 

Untuk ini, kami ada sediakan artikel khas perbandingan jenis bateri kering vs basah untuk rujukan anda.

Car Battery Price Malaysia 2020

3. Spesifikasi Bateri Kereta

Secara teori, anda boleh bandingkan prestasi bateri jenama A vs bateri jenama B dengan melihat pada spesifikasi bateri tersebut.

i) ‘Cold Cranking Amps’ (CCA)

‘Cranking Amps’ adalah bacaan untuk janaan kuasa yang dibekalkan oleh bateri untuk menghidupkan kereta. Manakala ‘Cold Cranking Amps’ adalah bacaan ketika bateri dalam keadaan sejuk (0º C).  Lebih tinggi nilai, lebih baik. Tetapi untuk Malaysia, bacaan CCA boleh diletakkan sebagai faktor ke2, 3 kerana suhu yang lebih panas.

ii) ‘Reserve Capacity’ (RC)

 ‘Reserve Capacity’ adalah indikator yang menentukan berapa lama bateri mampu berfungsi sekiranya alternator rosak. Ia turut menandakan berapa lama bateri anda mampu bertahan sekiranya anda terlupa tutup lampu kereta. Nombor yang dipaparkan adalah dalam minit. RC 40 = 40 minit. Lebih lama adalah lebih baik.

iii) Amp Hour (AH)

Penarafan standard ialah penilaian amp yang diambil selama 20 jam. Sebagai contoh, untuk bateri dengan bacaan 100 AH, penggunaan bateri selama 20 jam, ia akan memberikan sejumlah 100 am. Itu diterjemahkan kepada kira-kira 5 amps sejam. (100 / 20 = 5).

sumber rujukan : batterystuff.com



Namun, berdasarkan pengalaman kami, agak susah untuk membandingkan kualiti berdasarkan teori semata-mata. Terdapat pelbagai lagi faktor lain yang memainkan peranan dalam mempengaruhi jangka hayat bateri. Mungkin atas faktor ini, tidak ada perbandingan yang dibuat untuk menentukan bateri mana yang terbaik untuk anda. Ada bateri yang mempunyai CCA yang lebih tinggi, tapi kong lebih awal. Ada bateri yang mempunyai RC yang lebih rendah, tapi mampu bertahan jauh lebih lama.

Sungguhpun begitu, buat anda yang sedang membandingkan bateri terbaik untuk kereta anda, kami kurangkan 1 masalah anda dengan mencadangkan jenama bateri kereta terbaik yang berikut, bersesuaian dengan bajet anda.


1. Century Roadmaster – Pilihan Berbaloi

(15 Bulan Waranti / 25,000 KM Mileage)

>> Dapatkan Bateru Century Roadmaster di Sini <<

Bateri Century Roadmaster adalah bateri yang paling banyak terjual oleh kami. Pada harga yang berbaloi, anda akan menikmati jaminan 3 bulan tambahan berbanding kebanyakan jenama di pasaran.

Ini bermakna, anda bakal peroleh lebih ketenangan untuk pemanduan harian anda.

Bateri Century Roadmaster disyorkan untuk kebanyakan kereta sama ada Perodua, Honda, Toyota atau Proton.

Century Ultramax - Carput

2. Century Ultramax – Tempoh Jaminan Panjang

(21 Bulan Waranti / 30,000KM Mileage)

>> Dapatkan Bateri Century Ultramax di Sini <<

Bateri Century Ultramax disyorkan untuk kereta yang dilengkapi dengan elektronik yang rumit. Kereta premium model lama pasti akan mendapat manfaat daripada bateri kereta Century Ultramax yang berpatutan oleh kerana kapasiti baterinya yang lebih tinggi.

Bateri kereta ini disyorkan untuk kereta lama tanpa teknologi i-stop.


Camel Battery -Carput

3. Camel Plus – Mesra Bajet 

(18 Bulan Waranti / 30,000KM Mileage)

>>Dapatkan Bateri Camel di Sini <<

Camel adalah jenama bateri kereta terkemuka di China dengan reputasi bertahun-tahun. Kami menawarkan bateri kereta Camel pada harga yang sangat berpatutan bagi mereka yang tidak punyai pilihan apabila bateri kereta mati.

Walaupun harganya mesra untuk poket anda, anda boleh yakini kualiti bateri kereta Camel tanpa kompromi.
Disyorkan untuk Perodua dan Proton, pelbagai Camel boleh didapati dalam pelbagai saiz dan juga model EFB untuk
kereta yang dilengkapi teknologi i-stop.

Amaron - Carput

4. Amaron – Prestasi Tinggi

(18 Bulan Waranti atau 30,000KM Mileage)

>> Dapatkan Bateri Amaron di Sini <<

Dengan bateri Amaron di dalam kereta anda, anda tahu bahawa kereta anda, sama ada besar atau kecil akan boleh dihidupkan tanpa masalah. Dengan keseimbangan antara kualiti dan nilai, Amaron telah membina reputasi yang sangat bagus untuk jangka hayat yang sangat panjang.

Aloi perak yang telah dipatenkan (SILVEN X) yang hanya ada pada bateri Amaron memastikan hakisan yang rendah untuk membuatkannya tahan lama. Bateri Amaron sesuai untuk model kereta Perodua, Proton, Honda, Toyota, Mazda.

Varta AGM - Carput

5. Varta AGM – Kualiti Premium

(12 Bulan Waranti atau 25,000KM Mileage)

>> Dapatkan Bateri Varta di Sini <<

AGM atau nama penuhnya ‘Absorbent Glass Mat’. Teknologi ini terdapat dalam bateri Varta AGM Silver Dynamic. Teknologi AGM direka untuk mengendalikan beban elektrik yang paling sukar yang diperlukan dalam kereta baru dengan ciri-ciri premium seperti brek regeneratif.

Ia memberikan prestasi cemerlang untuk enjin yang berkuasa dan kereta yang dilengkapi teknologi yang rumit. Ia menawarkan sehingga 3x kitaran hidup lanjutan berbanding bateri konvensional. (Bateri asid plumbum konvensional hanya bertahan 1-2 tahun)

Mempunyai kuasa permulaan yang tinggi dan prestasi yang boleh dipercayai. Selain itu, reka bentuknya memastikan bateri tidak akan bocor, walaupun badan bateri pecah. Jika kereta anda dilengkapi dengan fungsi Start-Stop yang canggih, sebaiknya anda memasang bateri AGM kerana bateri kereta konvensional tidak akan mencukupi.


0

Blog, Tips Penjagaan Kereta
Anda sedang memandu di Lebuhraya Persekutuan, dengan harapan dapat keluar dari kesesakan lalu lintas tidak lama lagi, dan tiba-tiba, kereta anda mati ketika memandu.

Mimpi buruk? Ya. Berbahaya? Sudah pasti.

Kami tidak mahu anda menjadi tajuk utama surat khabar esok. Hari ini kami kongsikan 3 sebab utama kereta tiba-tiba mati ketika memandu, beserta dengan langkah-langkah yang perlu anda lakukan apabila ianya terjadi kepada anda.

Sebab 1 : Bateri Kereta Mati / Kong


Bateri kereta rosak / mati / kong adalah salah satu sebab yang paling biasa berlaku di jalanraya.

Apabila bateri tidak melakukan tugasnya, alternator bekerja lebih keras untuk memastikan elektronik anda (termasuk sistem enjin anda) berjalan. Alternator yang terlalu banyak bekerja dalam satu tempoh yang panjang menyebabkan lebih banyak tekanan pada enjin kereta dan sebelum anda perasan, tiba-tiba kereta anda mati.

Bateri kereta yang baik biasanya mampu bertahan antara 1.5 hingga 2 tahun, lebih lama untuk bateri yang lebih berkualiti tinggi. Jadi perkara pertama yang perlu anda kenalpasti adalah, bilakah kali terakhir anda tukar bateri kereta? Sesetengah bengkel ada melakukan catatan bateri anda dipasang di atas bateri tersebut. Maka anda hanya perlu buka hood kereta dan semak sekiranya tarikh tersebut ada di tulis di atas bateri anda.

Car Battery Price Malaysia 2020

Sebab 2 : Alternator Rosak

Alternator rosak

Anda tahu apa fungsi alternator kereta? Apabila enjin anda berjalan, alternator mengecas bateri dan membekalkan kuasa elektrik tambahan untuk sistem elektronik kenderaan.

Kebiasaannya, orang akan keliru dengan hanya menukar bateri kereta, masalah kereta mati anda sudah dapat diselesaikan. Namun hakikatnya, bateri baru anda akan mati setelah beberapa minit digunakan oleh kerana alternator tidak berfungsi mengecas semula tenaga yang telah digunakan.

Salah satu tanda yang mampu anda kenalpasti adalah apabila lampu bateri pada dashboard kereta anda hidup.

Sebab 3 : Fuel Pump Rosak

Fuel Pump
Fuel pump berfungsi untuk mengepam minyak ke enjin. Apabila ianya gagal, kereta memang tidak akan dapat dihidupkan.

Sekiranya anda seorang yang peka, anda akan mampu mendengar bunyi fuel pump kereta anda berfungsi apabila anda memusing kunci kereta, sebelum menghidupkan enjin. Akan ada sedikit bunyi dengung selama beberapa saat. Itulah sebenarnya bunyi fuel pump kereta anda mengepam minyak ke bahagian enjin kereta untuk tujuan menghidupkan enjin.

Kerosakan begini, penyelesaian yang ada hanyalah untuk menggantikan fuel pump anda dengan yang baru. Tunda ke bengkel berdekatan dengan tempat anda. Anda boleh menggunakan khidmat syarikat insurans anda untuk ini. Servis tundaan adalah PERCUMA sekiranya anda menggunakan ‘first-party’ insurance.


Servis Hantar Pasang bateri kereta CARPUT
Bateri, alternator dan pam bahan api bukanlah satu-satunya penyebab apabila kereta anda mati semasa memandu. Kami telah menemui banyak kes yang disebabkan oleh pelbagai lagi sebab sebab yang lain.

Seperti biasa, anda sentiasa boleh menghubungi kami untuk kami berikan anda bantuan diagnosis percuma melalui telefon.

Muat turun aplikasi CARPUT hari ini !
0

Blog, Tips Penjagaan Kereta
Kereta dalam masalah tapi tak tahu nak cari nombor telefon syarikat insurans kereta anda? Jangan risau, CARPUT senaraikan kesemua talian hotline / nombor telefon syarikat insurans kereta Malaysia untuk kegunaan anda. Kesemua nombor ini adalah untuk servis ‘roadside assistance‘, hubungi mereka sekiranya anda mempunyai masalah dengan kenderaan anda.

Tapi ingat, pastikan terlebih dahulu syarikat insurans kenderaan anda sebelum hubungi. 

  1. Takaful Malaysia – 1300 88 252 385

  2. Etiqa Insurance – 1300 13 8888

  3. Takaful Ikhlas – 1800 88 1186

  4. Kurnia Insurance – 1800 88 3833

  5. Zurich Insurance – 1300 88 6222

  6. AIG Insurance – 1300 883 933

  7. MSIG Insurance- 1300 880 833

  8. AXA Insurance – 1800 88 1033

  9. Tune Insurance – 1800 22 8863

  10. AmAssurance – 1300 22 1188

  11. Liberty Insurance – 1800 888 990

  12. Pacific Insurance – 1800 88 4488

  13. Allianz Insurance – 1800 2264 0560

  14. Tokio Insurance – 1800 88 1301

  15. Lonpac Insurance – 03 2262 8688

  16. AIA Insurance – 1300 88 1899

  17. Berjaya Sompo Insurance – 1800 18 8033

  18. P&O Insurance (Pacific & Orient) – 1800 88 2121

  19. RHB Insurance – 1300 88 0881

  20. Toyota Assist – 1800 888 247

  21. Honda Road Assist – 1800 18 1177

  22. Ford Roadside Assist – 1300 38 3181

  23. Perodua Total Protect Auto Assist – 1800 88 5555

  24. Hyundai Safe Drive – 1300 13 2000

  25. Mitsubishi Assist – 1800 88 2166

  26. BMW Roadside Assistance – 1800 88 8808


Terlalu lama menunggu bantuan daripada syarikat insurans kereta anda?

Dengan CARPUT, anda boleh dapatkan bantuan SEPANTAS 45 MINIT SAHAJA!

Kereta tiba-tiba tak boleh hidup? Kereta mati ketika dipandu? Tayar pancit terlanggar paku? Minyak habis terlupa nak isi?

Kami ada menyediakan penyelesaian untuk setiap satu masalah yang di atas. Dan yang paling penting, servis kami pantas!

Tak sabar menunggu, hubungi kami di 1800-1800-10 SEKARANG!
0

Blog, Tips Bateri Kereta
Tengah cari cara betul nak jumper bateri kereta anda yang kong? Jangan risau, CARPUT sediakan panduan bergambar untuk rujukan anda.

Adalah sangat penting untuk anda melakukan jumper bateri kereta dengan langkah-langkah yang betul. Sekiranya tersilap, anda boleh mengalami kerugian sehingga ribuan ringgit, terutama sekali apabila ia mengakibatkan litar pintas pada komponen penting seperti TCU kereta. Lagi-lagi dengan kemajuan kereta-kereta yang dijual pada hari ini, lebih banyak komponen elektronik dalam kenderaan, lebih berisiko lah ia terdedah kepada bahaya.

Untuk anda lakukan jumper pada bateri kereta anda, anda memerlukan :
  1. Bateri Kong/Mati
  2. Kabel Jumper
  3. Kereta dengan bateri yang baik / bateri kereta yang baik / jumpstart powerbank
*PENTING : sekiranya anda mengunakan bateri / kereta dengan bateri, pastikan saiz bateri tersebut adalah sama/lebih besar daripada bateri anda

Ikuti langkah demi langkah, cara jumper bateri kereta yang betul yang disediakan oleh CARPUT. Namun sekiranya anda tidak yakin untuk lakukannya, boleh hubungi kami di talian 1800-1800-10. Juruteknik kami akan datang bantu anda lakukan jumpstart.

1. Matikan Enjin dan Suis Kedua-Dua Kenderaan

Pastikan kedua-dua kereta, kereta yang tidak boleh dihidupkan (kereta kong) dan kereta yang nak digunakan untuk jumper (kereta bantuan) telah dimatikan enjin dan suis elektronik. Nak lebih selamat, cabut kunci kenderaan daripada suis.

Langkah ini penting bagi mengelakkan daripada berlakunya sebarang litar pintas berlaku pada kereta bantuan.

Cara Jumper Bateri Kereta Yang Betul

2. Sambungkan Jumper Kabel Merah Pada Terminal Positif Bateri Kereta Kong

Mulakan langkah penyambungan jumper kabel pada bateri kereta kong dahulu. Pastikan sambungan dilakukan pada terminal POSITIF bateri. Bagi mengelakkan berlaku kekeliruan dan kesilapan sambung jumper bateri, kami sarankan untuk anda gunakan kabel jumper MERAH = TERMINAL POSITIF, dan kabel jumper HITAM = TERMINAL NEGATIF.

Cara Jumper Bateri Kereta Yang Betul

3. Sambungkan Jumper Kabel Merah Pada Terminal Positif Bateri Kereta Bantuan

Sekarang, lakukan sambungan jumper kabel MERAH tadi, pada terminal POSITIF bateri kereta bantuan. Kini, kedua-dua bateri kereta disambung pada terminal positif kenderaan.

Cara Jumper Bateri Kereta Yang Betul

4. Sambungkan Jumper Kabel Hitam Pada Terminal Negatif Bateri Kereta Bantuan

Seterusnya, sambungkan kabel jumper hitam pada terminal negatif bateri kereta bantuan.

Cara Jumper Bateri Kereta Yang Betul

5. Sambungkan Jumper Kabel Hitam Pada Terminal Negatif Bateri Kereta Kong

Berikutnya, anda boleh lengkapkan sambungan dengan cara menyambung pada terminal negatif bateri kereta kong. Dengan ini, anda mempunyai kenderaan yang telah lengkap disambungkan di antara kedua-dua kenderaan.

Cara Jumper Bateri Kereta Yang Betul

6. Hidupkan Enjin Kereta Bantuan

Sambungan dah selesai, kini masanya untuk mengecas bateri kereta kong. Mulakan dengan menghidupkan enjin kereta bantuan terlebih dahulu. Biarkan enjin berjalan selama 3-5 minit untuk pengecasan berlaku pada bateri kereta kong.

Cara Jumper Bateri Kereta Yang Betul

7. Hidupkan Enjin Kereta Kong

Dan sekarang, hidupkan enjin kereta kong tadi. Selesai!

Cara Jumper Bateri Kereta Yang Betul





Bateri Kereta Mati | Hantar & Pasanga CARPUT
Bagi urutan mencabut kabel jumper tadi, anda hanya perlu mencabut secara berlawanan turutan daripada turutan anda memasang jumper kabel tadi. Jika tadi kabel jumper terakhir yang anda pasang adalah kabel hitam pada kereta bantuan, untuk mencabut, kabel tersebut adalah kabel pertama yang perlu dicabut.

Beberapa perkara yang anda perlu tahu selepas anda lakukan jumpstart :
  1. Pastikan enjin kereta berjalan selama 5-10 minit untuk tujuan pengecasan semula bateri oleh alternator.
  2. Sekiranya jumpstart gagal, kemungkinan bateri sudah tamat tempoh dan tidak boleh lagi digunakan.
  3. Sekiranya jumpstart berjaya, tetapi bateri gagal dihidupkan semula setelah dimatikan, berkemungkinan alternator rosak dan gagal mengecas kembali bateri kereta.
Infografik penuh : 

Langkah langkah jumpstart bateri kereta
0

Blog, Tips Bateri Kereta
Persoalan utama yang biasa bermain difikiran apabila bateri kereta mati, nak ganti bateri kereta basah atau kering? Betul?

Untuk anda yang sedang mencari jawapan kepada persoalan ini, kami kongsikan informasi untuk anda membuat pilihan yang terbaik bagi kereta anda. Bateri kering dan bateri basah masing-masing mempunyai kebaikannya yang tersendiri. Tapi sebelum kami bermula, kami kongsikan sedikit apa itu bateri basah dan bateri kering.

Apa Itu Bateri Basah?

Bateri basah adalah jenis bateri kereta yang memerlukan penyelenggaraan berkala, iaitu penambahan air suling (distilled water) ke dalam bateri. Air bateri perlu sentiasa dipastikan berada di tahap yang ditetapkan bagi mengelakkan ianya rosak. Kekerapan penambahan air suling bergantung pada cuaca dan penggunaan, di antara 4-6 minggu sekali.

Bateri kereta basah

Apa Itu Bateri Kering?

Bateri keringa atau juga dikenali sebagai bateri ‘Maintenance Free’ (MF) adalah sejenis bateri kereta yang tidak memerlukan sebarang penyelenggaraan. Anda hanya perlu memastikan sambungan terminal disambung dengan baik, dan bateri tersebut boleh digunakan sehingga tamat hayatnya.

Bateri Kering Century Roadmaster

Anda dah tahu apa itu bateri kereta basah dan kering? Kini kami kongsikan kelebihan dan kekurangan bateri masing masing.

Kelebihan Bateri Basah

1. Mempunyai jangka hayat yang lebih panjang (sekiranya diselenggara dengan baik)
2. Harga jualan yang lebih murah

Kekurangan Bateri Basah

1. Memerlukan penyelenggaraan berkala (4-6 minggu sekali)
2. Bateri lebih berat

Kelebihan Bateri Kering

1. Tidak memerlukan sebarang penyelenggaraan
2. Berat bateri lebih ringan

Kekurangan Bateri Basah

1. Harga yang lebih mahal (mahal RM30-40)
2. Jangka hayat (1-1.5 tahun)


Bateri Kereta Basah Atau Kering Sesuai Untuk Anda?

Sepertimana yang kami beritahu di awal artikel, hal ini bergantung kepada setiap pengguna. Bateri kereta basah sesuai untuk mereka yang cakna tentang keadaan kereta, dan sanggup meluangkan sedikit masa untuk menambah air suling ke bateri setiap 4-6 minggu sekali. Perlu diingat, sekiranya air bateri jatuh di bawah paras minima, bateri boleh rosak dan memerlukan penggantian bateri baru. Juga sesuai untuk mereka yang ingin berjimat.

Namun, sekiranya anda merupakan seorang yang pelupa, seorang yang sibuk dan tidak mempunyai masa untuk memikirkan perkara-perkara yang remeh terutama sekali penjagaan kereta, maka bateri kering adalah bateri yang paling sesuai untuk anda.

Car Battery Price Malaysia 2020

Dengan hanya menambah RM30-40 berbanding bateri basah, anda tidak perlu lagi memikirkan langsung perihal bateri kereta. Dan sekiranya anda bahagikan lebihan harga yang perlu anda bayar dengan jangka hayat bateri, anda hanya membayar lebih RM1.66/bulan (RM30/18 bulan) berbanding bateri basah yang memerlukan penambahan air suling berkala.



Anda ingin dapatkan bateri kering untuk kereta anda? Dapatkan bateri kereta kering dihantar terus ke tempat anda dalam 45 minit dengan CARPUT. CARPUT menyediakan servis penghantaran dan pemasangan bateri kereta PERCUMA. Cuma bayar harga bateri je.

Hubungi kami sekarang!

Car Battery & Bateri Kereta Malaysia
0

PREVIOUS POSTSPage 1 of 2NO NEW POSTS